Kursets målsetting er å gi elevene:
- Mer effektiv og sikrere tegne evne.
- Større muligheter til kreativ utfoldelse.
Forventede resultater:
- Bedre materialforståelse.
- Bedre bildeforståelse.
- Større teknisk innsikt.
KURS 1 ER EGNET FOR:
- Nybegynnere som ønsker ny hobby.
- Søkere til kunsthøyskoler i inn og utland.
- Viderekomne og profesjonelle som ønsker større innsikt og tegne evne.
- Lærere i form og farge, samt tekniske fag.
- Arkitekter og landskapsarkitekter.
- Reklametegnere og designere.
- Elever med kunsthistorie som fag o.l..
- Alle kunst interesserte.
- Aldersgrense 16 år.
KURSPLAN
19. August (1) Materiallære
Litt historie. Alle elevene gjennomgår en diskre tegnetest som fungerer som referanse for fremgang, senere i kurset. Materiallære kunnskap om og øvelser rundt bruken av di mest brukte materialene innen sort/hvitt arbeider. Positiv og negativ tegning m.m.
26. August (2) Lær å se
Om utviklingen av øyet og hjernens bearbeidelse (tolkning) av det 3 dimensjonale billedmaterialet. Reidar Finsrud`s hypoteser rundt hjernens tegnefientlige senter. Hvorfor seleksjonen har skapt det slik. Alle gjennomgår apparatur som forteller hvor stor forvrengning dette senteret gir i ca % for den enkelte elev. Hvordan kan vi komme utenom dette senteret. Arbeidet starter....vi kutter ned på avstanden mellom øyet og den arbeidende hånden.
02. September (3) Fra 3 til 2 dimensjonal form I
Kort repetisjon av forrige kurskveld. Litt historie og om den store høyningen av tegneforståelse på slutten av 14 hundre tallet. Om Dyrer`s rutesystem og camera obscura (det sorte rom) og R. Finsruds metode 1 for målinger og observasjon. Usikre primitive målinger (som måltaking med blyant på strak arm ol.) forkastes, og erstattes av R. Finsruds langt enklere og sikrere metoder for målinger og observasjon direkte mot billedplanet. Øvelser basert på parallell forflytning av linjer o.l.
09. September (4) Fra 3 til 2 dimensjonal form II
Vi går videre med øvelser basert på forrige timers metoder. Justering av billedflaten og konkretisering av hva vi egentlig mener med "billedflaten." Inntegning av buete linjer og abstrakte elementer, samt konturer fra enkle elementer. Bedring av forståelsen ved innføring av gjennomsiktige tegneflater. Forstørring og forminsknings systemer vedrørende elevenes egene tegning, og R. Finsrud`s system for "automatisk" korrektur.
16. September (5) Fra 3 til 2 dimensjonal form III
Kort repetisjon av forrige kurskveld. Nye øvelse med mere kompliserte oppgaver og innføring av R. Finsrud`s metode for oppløsning av tegneflatens ene side, dette gir store tegne-tekniske fordeler. (Dette systemet fordrer att eleven ikke har store synsfeil, som skjeve hornhinner eller mangler syn på det ene øye.) Elever med synsdefekter, får andre oppgaver mens dette pågår.
23. September (6) Perspektiv I
Vi starter med konkretisering av horisont -begrepet. Øyets oppbygging og modellforklaringer av det perspektiviske system. Forkasting av gamle læremetoder, hvor møtested for parallelle linjer er " langt der borte et sted" og innføring av samlingspunktene i billedflaten via øyets posisjon. Øvelser foregår innimellom foredrag og visning av systemer hele kvelden.
30. September (7) Perspektiv II
R. Finsrud`s store "apparat" for visning av øyets visuelle opplevelse av (fra oss løpende) parallelle linjer. Apparatet gir alle elevene en "A-ha" opplevelse, men er spesielt beregnet på de som føler att de henger etter når det gjelder full forståelse av fenomenene og hvordan systemene kan utnyttes i tegning. Overgang til 2 punkts perspektiv og begrensninger Tegnerens posisjon til linjene, og visshet om hvor flerpunkts perspektiv oppstår. 2 og 3 punkts "frosk" og "fugle" perspektiv.
07. Oktober (8) Perspektiv III
Perspektiviske sirkler (ellipser). areal oppdelinger av horisontale og skråstilte plan. Hvordan perspektivet brukes i landskaps oppbygging.( vann, himmel og hav). Øvelser basert på tegning av komplisert form i perspektiv oppdelt areal. Konstruksjon og frihåndstegning med minimal måltaking.
14. Oktober (9) Øvelser
Vi bryter litt av fra den mer " vitenskapelige" delen av kurset, og prøver å imponere oss selv.Dette er kursets første arbeids kveld hvor vi tegner kontinuerlig, også mens undervisning og rettleiing pågår.
21. Oktober (10) Komposisjon I
Etter en overraskende innledning starter vi med visning og forklaring av det gylne snitt`s inndelings-system og dets historie. Vi ser hvordan tidligere kunstnere brukte systemet, og øker samtidig vår forståelse av ordet komposisjon.
28. Oktober (11) Komposisjon II
Kort gjennomgang av tidligere bruk av komposisjons-systemer, samt visning av Finsrud`s største malerier (Sligts) og komposisjons-systemet i disse. Vi maler ett stort maleri i felleskap og ser på forskjellige muligheter under arbeidets gang. (en liten happening)
04. November (12) Lys og skygge I
Systemer for skygge konstruksjon i maleri og tegning. Vi hører utdrag av R. Finsrud`s foredrag; "Fra lus til fjernsyn" tanker rundt det moderne menneskets fravær av skumringen, mens øynene våre tilpasses stearinlys. Portrett-tegning i ensrettet lys.
11. November (13) Lys og skygge II
Denne kvelden er på en måte fortsettelse av den forrige, men vi blir ikke værende på stolene. Kveldens øvelser foregår rundt "bålet" etter innledning med Finsrud`s lille foredrag om ild, hud og seleksjon.
18. November (14) Motiv-valg, innlevelse, bedømmelse og frihet
Innledning med ordforklaringer, litt historie og små fortellinger, med formål å klargjøre ytterligere viktigheten av kveldens tema. Etter dette er det praktiske øvelser i henhold til tema resten av kvelden.
25. November (15) Bildets stoff og struktur
Innledning med ett lite foredrag, før arbeidet starter. Denne kvelden vil, som de fleste andre, også inneholde en god del "a-ha" opplevelser. Kveldens siste time studerer vi temaet i små grupper. Vi ser hvordan illustrasjonskunstnere styrket tegninger ved bevist holdning til kveldens tema.
02. Desember (16) Fargelære I
Innledning med lite foredrag om fargepigmenter. Deres fysiske og kjemiske forskjeller. Forskjellige malingstyper og deres fordeler og ulemper i korte trekk. Vi maler en stor fargesirkel på gulvet og lærer hvordan den kan brukes. "Raskest mulig til ønsket farge, med minimalt av utvalg". De beste metoder for blanding uansett malingstyper. Valør, intensitet, lyshet.
09. Desember (17) Fargelære II
Kort gjennomgang av fargesirkelens system for oppdatering. Fargene og lyset. Lyset inneholder fargene. Mangler fargene i lysets spekter, hjelper det ikke med fargepigmenter. Filtrering av lysets farger, visuell eksperimentering. Systemer og følelses-styrte vurderinger for bruk av farger; i malerier, våre hjem og våre klær.
16. Desember (18) Passe partout og monterings- teknikk
Forskjellige papirkvaliteters fordeler og ulemper. Papirmasse, fiber, fiber-retning, overflater, egenskaper. Papirbehandling, preparering, fixering, oppbevaring, Passepartout, monterings-teknikk og innramming. m.m.
Avslutning.
KURSAVGIFT
inkl. MATERIELL: Kr. 4000
OPPLEGG OG REGI: Reidar Finsrud
LÆRER: Reidar Finsrud
UNDERVISNING: Kl. 19.00-22.00 DAGER/TIMER 18 mandager Totalt 54 timer
STED: Undervisningssalen, GALLERI FINSRUD Torkildstranda Frogn v/Drøbak